LS-text-logo-medium

Tunnesäätelyn työkalupakki

Kaipaatko lisää ymmärrystä ylisukupolvisista haasteista ja tunnesäätelyvaikeuksista?

Ja konkreettisia työvälineitä työhösi lasten, nuorten ja perheiden kanssa?

Saanko esitellä: paikka missä opit täsmällisesti, miten voit auttaa niitä lapsia, nuoria ja vanhempia, jotka kipeimmin kaipaavat apuasi, mutta jäävät usein vaille tarvitsemaansa

Seuraavat kurssimme

Tämä Tunnesäätelyn työkalupakki non-stop-kurssi avautuu 1.10.2025, jonka jälkeen voit käydä sitä omaan tahtiin 12 kk ajan. Voit myös käydä sen livekurssina keväällä 2026 Tampereen kesäyliopistossa.

Tutustu myös DKT:n perusteet ja taitoalueet -verkkovalmennukseemme, jossa voit opiskella dialektisen käyttäytymisterapian perusteita ja DKT-ryhmien menetelmäkoulutusta. Sama koulutus järjestetään myös livekurssina Tampereen kesäyliopistossa syksyllä 2025.

Kohtaatko työssäsi lapsia, nuoria tai perheitä, jotka tarvitsevat tukea lasta suojaavien tekijöiden vahvistamiseen, vanhemmuuteen, tunnesäätelyyn, vuorovaikutukseen, ahdingonsietoon tai arjessa pärjäämiseen? Kaipaatko lisää ymmärrystä ylisukupolvisista haasteista ja tunnesäätelyvaikeuksista sekä konkreettisia työvälineitä työhösi?

Olet varmaan huomannut työssäsi, että auttaminen ei ole aina helppoa. Jotkut asiakkaistasi ovat niin pulassa omien tunteiden, ihmissuhteiden, arjen hallinnan ja kaiken nielevän ahdistuksen kanssa, että ammattilaiseltakin alkavat keinot loppua.

Usein kyse on taitopuutteista. Ja taitojahan voi aina oppia. Sinä voit oppia uusia auttamisen taitoja ja asiakkaasi voi oppia uusia taitoja perhe-elämäänsä ja arjen myrskyissä pärjäämiseen.

Tarvitset nämä pari kolme kriittisen tärkeää tekijää tueksesi: 

  1. Valmiin prosessin, jota seuraten onnistut myös kaikkein haastavimpienkin asiakkaittesi kanssa. Prosessi sisältää tutkitusti vaikuttavat tavat auttaa perheitä ja tunnesäätelyvaikeuksista kärsiviä ihmisiä.
  2. Keskeiset taidot, joita tarvitset hyvän suhteen luomiseen ja tehokkaaseen auttamiseen. Taitojen avulla alat nauttimaan entistä enemmän työstäsi ja näkemään, miten asiakkaasi oppivat huikeita uusia taitoja.
  3. Kannustavan taitovalmentajien ja oppijoiden yhteisön, joiden kanssa oppiminen on sekä helpompaa että hauskempaa.

LivingSkills-kurssilla saat kaikki tarvitsemasi työvälineet, joita tarvitset taitovalmennukseen

Verkkovalmennus pohjautuu lasta suojaavien tekijöiden ja vanhemmuuden vahvistamiseen sekä dialektisen hoitomallin periaatteiden soveltamiseen perheiden, lasten ja nuorten kanssa työskenneltäessä.

Taitovalmennuksessa harjoiteltavat taidot vahvistavat vanhemmuutta ja lasta suojaavia tekijöitä, helpottavat elämää, vahvistavat itsetuntoa ja itsetuntemusta sekä vähentävät itselle haitallista käyttäytymistä. Näitä taitoja ovat vanhemmuuden taidot, hetkessä eläminen, vuorovaikutustaidot, tunnesäätelytaidot ja ahdistuksen hallintakeinot.

Tunnesäätelyn työkalupakki ‑verkkokurssi on ammatillista täydennyskoulutusta sinulle, joka työskentelet lasten, nuorten ja perheiden kanssa kasvatus-, sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisena. Kurssilla opit auttamaan asiakkaitasi tarjoamalla heille taitovalmennusta, jonka tavoitteena on oppia uusia taitoja.

Saat konkreettisia työvälineitä siihen, miten voit tukea asiakkaitasi vahvistamaan vanhemmuutta ja lasta suojaavia tekijöitä tai oppimaan uusia hyvän elämän taitoja.

Luentoja ja harjoituksia sisältävä verkkokurssi koostuu 14 itseopiskeltavasta moduulista, joita voi opiskella omaan tahtiin. Kussakin moduulissa on videoituja asiantuntijaluentoja, keskustelua aiheen tiimoilta ja moduulien väleillä tehtäviä välitehtäviä. Koulutuksessa opit soveltamaan dialektisen käyttäytymisterapian perusperiaatteita käytäntöön joko perhetyössä tai lasten ja nuorten taitovalmennuksessa.

Saat tietoa ylisukupolvisista ilmiöistä ja tunnesäätelyvaikeuksista ja niiden vaikutuksista asiakkaasi omaan elämään ja suhteessa muihin ihmisiin. Saat käytännön neuvoja ja konkreettisia keinoja, joita voit hyödyntää omassa työssäsi. Koulutuksen laajuus on 3,5 op.

Tunnesäätelyn työkalupakin hyödyt lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentelyyn

  • Helposti käyttöönotettava, verkossa tapahtuva taitokoulutus, madaltaa kynnystä saada vaikuttavaa tukea myös pienissä ja kiireisissä yksiköissä
  • Tämä koulutus vastaa tämän hetken akuuteimpaan hyvinvointihaasteeseen vahvistamalla tunnesäätelyä, joka on mielenterveyden perustaito.
  • Muuttaa tutkimusnäytön käyttövalmiiksi harjoitteiksi, joita ammattilaiset voivat ottaa heti käyttöön –kouluissa, sotepalveluissa ja perhetyössä
  • Hyödyt näkyvät nopeasti asiakkaiden arjessa, ja pitkällä aikavälillä pienempänä koormituksena ja kustannuksina koko yhteiskunnalle

Verkkovalmennus pohjautuu tutkimustietoon lasta suojaavista tekijöistä ja vanhemmuuden tukemisesta erityisesti silloin kun perheessä on ylisukupolvisia haasteita. Koulutus antaa valmiuksia käyttää uusia taitovalmennustyövälineitä lasten, nuorten ja vanhempien kanssa työskennellessä joko yksilötyössä tai ryhmissä. Verkkovalmennus sisältää käytännönläheisiä taitoharjoituksia, joita voidaan käyttää eri ikäisten kanssa. Harjoittelemme konkreettisia keinoja pärjätä haastavien lasten kanssa, läsnäolotaitoja, vuorovaikutustaitoja, tunnetaitoja ja ahdistuksen hallintakeinoja. Taitoryhmämallia on käytetty muun muassa kouluissa, lastenpsykiatrian yksiköissä sekä lasten että vanhempien kanssa sekä päihdeperhekuntoutuksessa. Taidoista on hyötyä myös neurokirjon asiakastyössä ja kehitysvamma-asiakkaiden taitovalmennuksessa.

Lasta suojaavien tekijöiden ja vanhemmuuden vahvistamisella voidaan tukea lasten ja nuorten tervettä kasvua ja kehitystä silloinkin, kun lapsi kasvaa haastavissa olosuhteissa. DKT-taitovalmennuksen tavoitteena on oppia uusia taitoja, jotka helpottavat elämää, vahvistavat itsetuntoa ja itsetuntemusta sekä vähentävät itselle haitallista käyttäytymistä. Menetelmässä taitovalmennuskertojen välillä tehtävien harjoitusten avulla opetellaan tarkkailemaan oman käyttäytymisen syitä ja seurauksia ja sitä, kuinka käyttäytymiseen voi vaikuttaa.

"Etäkoulutus oli hyvä asia: ei puuduttavaa istuskelua luentosalissa, huonoilla tuoleilla, vaan kotona/töissä voi vaihtaa paikkaa/asentoa ja vaikka jumpata/tehdä ruokaa samalla kun kuuntelee luentoja."

Materiaalipankki taitojen oppimiseen

Koulutuksesta saat konkreettisen työkalupakin, jonka avulla voit ammattilaisena tukea lapsen, nuoren tai vanhemman läsnäolo-, tunnesäätely-, vuorovaikutus- ja ahdistuksenhallintataitoja omassa asiakastyössäsi. Koulutettavat saavat työkalupakkiinsa konkreettiset materiaalit, joiden avulla on helppoa viedä uudet opit omaan käytännön työhön. Kurssi sisältää erilaisia helposti opittavia käytännön harjoituksia niin vanhemmille, nuorille kuin lapsillekin.

"Oli helppoa käynnistää ryhmä omalla työpaikalla, kun kaikki materiaalit olivat valmiina, ja struktuurit mietitty."

Kouluttajien ja ryhmän tuki oppimiseen, taitojen harjoitteluun ja oman ryhmän suunnitteluun

LivingSkills-verkkovalmennus ei ole vain verkkokurssi, jota käyt yksin omalla koneellasi. Tarjoamme mahdollisuuksia myös ajatusten vaihtoon ja avun pyytämiseen. Tätä varten meillä on oma suljettu Facebook-ryhmä, josta saat vertaistukea, kannustusta ja vastauksia kysymyksiisi niin toisilta kurssilaisilta kuin kouluttajiltakin.

Kurssilaisten on mahdollista varata myös henkilökohtaisia livesparraus-verkkotapaamisia kouluttajien kanssa. Suunnitelmissa on myös verkkolivetapaamisia, joissa saat työnohjausta ja konsultaatioapua juuri sinua kiinnostavista aiheista.

"Ihania kouluttajia ja lisäksi asiantuntijoita, joilta löytyi vankka tietotaito."

Kouluttajamme Janne, Susanna ja Kaisa

janne

Psykiatrinen sairaanhoitaja, perhe- ja psykoterapeutti Janne Pöyhtäri on ollut kehittämässä ryhmämalleja vanhempien ja lasten kanssa työskentelyyn. Hän on käyttänyt dialektista käyttäytymisterapiaa lasten ja vanhempien kanssa hoitosuhde- ja ryhmätyössä 2000-luvun puolivälistä asti.

susannarepo

Psykiatrisella sairaanhoitajalla, pari- ja perheterapeutti, psykoterapeutti, TtM Susanna Revolla on vankka kokemus lastenpsykiatriasta ja perhetyöstä. Susanna on tehnyt DKT-asiakastyötä perheosastolla ja ohjannut ryhmiä lastenpsykiatrian klinikalla.

kaisa-mv-psykoedukaatio

HTM, terveydenhoitaja Kaisa Nyberg on Beardsleen perheintervention kouluttaja, joka on kehittänyt lastenryhmämallin järjestötyöhön ja DKT-ryhmämallin päihdeperhekuntoutukseen. Hän on käyttänyt dialektista käyttäytymisterapiaa hoitosuhdetyössä ja ryhmissä sekä kouluttanut ja menetelmätyönohjannut muita ammattilaisia mm. lastensuojelussa ja lastenpsykiatrisella perheosastolla.

"Olin erityisen tyytyväinen käytännönläheisiin ahdistuksensieto- ym. keinoihin ja käytännön esimerkkeihin. Sain hyvää "materiaalia" myös yksilötyöskentelyyn."

Kurssin sisältö

1. Moduuli: Tunnesäätelyvaikeudet ja riittävän hyvä vanhemmuus
Tavoite: saada perustietoa tunnesäätelyvaikeuksista ja vanhemmuuden taidoista

  • Tunnesäätelyn vaikeuksien lähtökohdat ja vaikutukset käyttäytymiseen
  • Voivatko vanhemman vaikeudet varastaa lapsuuden?
  • Riittävän hyvä vanhemmuus
  • Vanhemmuuden taitojen ja taitopuutteiden kartoitus
  • Taidot ja taitopuutteet: sujuva arki suojaa lasta

2. Moduuli: Taustateoriat taitovalmennuksen pohjana
Tavoite: tutustua verkkovalmennuksen viitekehykseen

  • Dialektisen hoitomallin periaatteet taitovalmennuksen viitekehyksenä
  • Voimavarakeskeisyys perhetyössä
  • Mentalisaatio itsereflektiokyvyn vahvistajana
  • Lapsen minäkuva rakentuu kokemusten kautta
  • Beardsleen perheinterventiotyöskentelyn periaatteet

3. Moduuli: DKT:n soveltaminen perheiden kanssa työskentelyyn
Tavoite: saada käsitys siitä, miten dialektista käyttäytymisterapiaa voi soveltaa perhetyöhön

  • Dialektisen käyttäytymisterapian soveltaminen perhetyöhön
  • Perheen kanssa työskentelyn lähtökohdat
  • Perhe-DKT: kokonaisuus ja tavoitteet
  • Miksi validaatio on tärkeää?
  • Käyttäytymiseen vaikuttaminen
  • Kokemuksia DKT:n soveltamisesta perhetyöhön

4. Moduuli: Perheen kanssa työskentelyn aloittaminen
Tavoite: saada käytännön työvälineitä työskentelyn käynnistämiseen

  • Käytännön työvälineitä: perhehaastattelu
  • Käytännön työvälineitä: hoitosopimukset perheille
  • Käytännön työvälineitä: omat tavoitteet jokaiselle perheenjäsenelle
  • Käytännön työvälineitä: shaping

5. Moduuli: Käytännön työvälineitä perhetyöhön
Tavoite: saada käytännön työvälineitä vanhemmuuden vahvistamiseen ja lasten kanssa työskentelyyn

  • Vanhemman rooli elämäntaitojen opettajana
  • Voimaperhe-toimintamalli matalan kynnyksen taitovalmennukseen
  • Käytännön työvälineitä: huomaa hyvä lapsessa tai nuoressa sekä jaa huomiotasi
  • Käytännön työvälineitä: jätä vinkuminen ja valitus huomiotta
  • Käytännön työvälineitä: ennakoi ja suunnittele
  • Käytännön työvälineitä: palkitseminen
  • Kun vastuu säilyy aikuisilla, lapsi saa olla lapsi
  • Käytännön työvälineitä: rajojen asettaminen

6. Moduuli: Nuorten kanssa työskentely
Tavoite: kuulla käytännön kokemuksia DKT:n soveltamisesta nuorten kanssa työskentelyyn

  • DKT ja nuoret
  • DKT:n soveltaminen syömishäiriön hoitoon
  • Esimerkki nuorten ryhmästä
  • Kokemuksia nuorten yksilövalmennuksesta
  • Esimerkki nuorten virtuaalivalmennuksesta

7. Moduuli: Lasten kanssa työskentely
Tavoite: tutustua DKT:n käyttöön lasten kanssa ja Ninja-ryhmämalliin

  • Miten soveltaa DKT-taitoja lasten kanssa työskentelyyn?
  • Ninja-ryhmien esittely
  • Ninja-ryhmän toteuttaminen
  • Lasten ryhmien pelisäännöt
  • Palaute ja kokemuksia Ninja-ryhmistä

8. Moduuli: Saatu vanhemmuus ja taitovalmennus -ryhmämalli
Tavoite: saada tietoa ylisukupolvisuudesta ja käytännön työvälineitä vanhemmuuden tukemiseen

  • Saatu vanhemmuus ja sukupolvien ketju
  • Vanhemman oman elämän hallinta
  • Käytännön työvälineitä: sukupuu
  • Taitoryhmien käynnistäminen
  • Vanhempien ryhmän struktuurit
  • Ryhmän toteutus
  • Yhteistyösuhde
  • Ryhmän anti

9. Moduuli: Miten valmistautua ryhmien käynnistämiseen?
Tavoite: kuulla käytännön kokemuksia ja saada valmiuksia ryhmien käynnistämiseen

  • Kokemuksia lapsiomaisryhmien kokoamisesta ja käynnistämisestä
  • Kokemuksia nuorten vertaisryhmien käynnistämisestä
  • Kokemuksia vanhempien taitovalmennusryhmän käynnistämisestä
  • Ryhmän ohjaajan muistilista eri ryhmien kanssa

10. Moduuli: Läsnäolon voima
Tavoite: saada käytännön taitoja tietoisuustaitojen opettamiseen eri ikäisille asiakkaille

  • Läsnäolon voima
  • Tietoinen läsnäolo ja vanhemmuus
  • Tuomitsemattomuus
  • Tuomitsevista ajatuksista aitoon hyväksyntään
  • Läsnäoloharjoituksia, joita voi käyttää lasten kanssa
  • Läsnäoloharjoituksia, joita voi käyttää nuorten kanssa
  • Läsnäoloharjoituksia, joita voi käyttää vanhempien kanssa

11. Moduuli: Vuorovaikutustaitojen harjoittelu
Tavoite: saada käytännön taitoja vuorovaikutustaitojen opettamiseen lapsille, nuorille ja aikuisille

  • Sosiaaliset suhteet lasta suojaavina tekijöinä
  • Ei-toimivien vahvistusmallien seuraukset ja purkaminen
  • Vuorovaikutustaitojen valinta eri tilanteissa
  • Suhteen parantaminen: GIVE-taidon opettaminen eri ikäisille
  • Neuvottelutaidot: DEARMAN-taidon opettaminen eri ikäisille
  • Jämäkkyysharjoittelu: FAST-taidon opettaminen eri ikäisille
  • Vuorovaikutustaitojen harjoittelu lasten kanssa: Ninja-miekkailu
  • Vuorovaikutustaitojen harjoittelu lasten kanssa: kaveritaidot

12. Moduuli: Käyttäytymisen ketjuttaminen
Tavoite: saada käytännön työvälineitä yksilötyöhön eri ikäisten kanssa

  • Tunteiden aikaansaamat yllykkeet ja niiden kanssa työskentely
  • Mitä on ketjuttaminen?
  • Esimerkki ketjutuksesta nuoren kanssa
  • Esimerkki ratkaisuanalyysista nuoren kanssa
  • Esimerkki tuplaketjutuksesta
  • Esimerkki ketjutuksesta lapsen kanssa

13. Moduuli: Tunnetaitoharjoituksia
Tavoite: saada käytännön taitoja tunnetaitojen opettamiseen eri ikäisille asiakkaille

 

  • Tunnetaidot opitaan vuorovaikutuksessa
  • Mitä tapahtuu, kun voimakas tunne ottaa vallan?
  • Mitä tunteet viestivät meille?
  • Miten opettaa tunnetaitoja eri ikäisille?
  • Ensi- ja toissijaisten tunteiden tunnistaminen, Tunne-lomakkeet ja Ninja-piirustus
  • Tunnetaitojen teemoja ja niiden opettaminen
  • Tunnetaitojen harjoittelu lasten kanssa: tunne-ajatus-toiminta, miltä näytän ja miltä tuntuu eri tunteissa
  • Tunnetaitojen harjoittelu: Haavoittuvuustekijöiden vähentäminen
  • Tunnetaitojen harjoittelu: toimi toisin kuin tunne edellyttää
  • LivingSkills Tunnetaito -työväline lasten kanssa työskentelyyn

14. Moduuli: Ahdistuksen hallintataitojen harjoittelua
Tavoite: saada käytännön taitoja ahdingonsietotaitojen opettamiseen eri ikäisille asiakkaille

  • Turvallisuuden takaaminen
  • Ahdingonsietotaitojen harjoittelu perhetyössä
  • Hengitys rauhoittumiskeinona
  • TIP-taidot
  • STOP-taidot eli aikalisä
  • Rauhoittuminen aistien avulla
  • Vaikeat tunteet ja turvallisuuden takaaminen asiakastyössä
  • Ahdingonsietoharjoituksia lasten kanssa

"Olin tyytyväinen koulutuksen monipuolisuuteen. Kouluttajien osaamiselle isot plussat! Olin myös tyytyväinen siihen, että saatiin välitehtäviä. Kaikki tehtävät ja harjoitukset olivat hyviä. Myös faktatieto."

Miten paljon kaikki tämä maksaa?

Verkkokurssi sisältää:

  1. Kokeneiden asiantuntijoiden pitämät, kiitetyt verkkoluennot, harjoitukset ja tehtävät
  2. Menetelmäkoulutuksen lasten, nuorten ja vanhempien taitovalmennukseen
  3. Oman taitovalmennusidean työstämisen ja henkilökohtaisen palautteen suunnitelmasta
  4. Materiaalipankki taitoharjoittelun käynnistämiseen
  5. Kaikki koulutus ja luentomateriaalit
  6. Kouluttajien ja ryhmän tuki suljetussa FB-ryhmässä

Koska haluamme, että mahdollisimman monella olisi mahdollisuus osallistua, saat kaiken tämän superedulliseen 586 € hintaan (sis. alv). Voit halutessasi maksaa koulutuksen myös useammassa erässä.

Lisäpalveluna tarjoamme henkilökohtaista sparrausta 150 €/kerta tai pienryhmäkonsultaatioita 100 €/kerta/osallistuja (3-6 osallistujaa/ryhmä). Jos haluat lisäpalveluja, niin ota yhteyttä sähköpostitse Janneen janne.poyhtari@livingskills.fi

Tulossa on myös verkkokurssin käyneille kohdennettuja ryhmäsparraus-iltapäiviä, joissa annetaan työnohjausta ja pureudutaan verkkokurssin käyneiden kurssilaisten omiin kysymyksiin sekä harjoitellaan uusia taitoharjoituksia asiakastyöhön. Verkkosparraukset toteutetaan Zoomin välityksellä, ja niistä saat lisää tietoa lähempänä.

Miten pääset kurssille mukaan?

Saat varattua oman paikkasi seuraavalle kurssille klikkaamalla tästä.

Jos haluat laskun itsellesi, niin valitse maksutavaksi Visma Pay ja lasku. Visma Pay tarjoaa myös maksuaikaa ja mahdollisuuden maksaa erissä.

Jos työnantajasi maksaa koulutuksesi, niin valitse maksutavaksi laskutus yritysasiakkaille ja anna yrityksen laskutustiedot (mieluiten sähköinen laskutusosoite) ja muut tarvittavat lisätiedot (esim. jos laskutus useammassa erässä).

Jos haluat kouluttaa useampia työntekijöitä tai koko työyhteisösi, saat tilattua kurssin työyhteisöllesi täällä. Yli 10 hengen saman työnantajan koulutusryhmät saavat kurssin alennettuun hintaan. Laskutamme yritysasiakkaitamme sähköisesti, kun tarjous on hyväksytty.

Mitä välineitä tarvitset kurssin suorittamiseen?

Voit suorittaa kurssin omaa tietokonetta, älypuhelinta tai muuta laitetta hyödyntäen.

"Olin vähän skeptinen siihen, miten verkkokurssi toimii, mutta positiivisesti yllättynyt ja suositellut muillekin! Koulutuksessa oli hienoa kun ei tarvinnut matkustaa minnekään!"

Jotta pystymme tarjoamaan riittävän tuen kaikille kurssilaisille, otamme kurssille ainoastaan rajoitetun määrän osallistujia. Varmista siis paikkasi heti, että mahdut mukaan!

https://www.trainingskills.fi/wp-content/uploads/2021/01/cropped-LS-symbol-large.png